jueves, 23 de junio de 2016

5th A - OUR BRAINS

We started studying our brains and we made models to understand its parts. (Comenzamos a estudiar nuestros cerebros y realizamos modelos para comprender sus partes.)

We watched the following video about Phineas Gage. (Vimos el siguiente video sobre Phineas Gage.)




And this video about the hippocampus... (Y este otro video sobre el hipocampo...)




Then, we made glitter bottles to test the effect of stress on our brains:
What is the the impact of stress, anxiety, and fear on the brain? When the mind is calm and clear, like the unshaken bottle, information is able to pass successfully to the other parts of the brain. If we need to store or retrieve memories, we can access our hippocampus with greater ease. If we need to solve complex problems, make connections, or focus and pay attention, information is able to travel to our prefrontal cortex where learning takes place.
In contrast, when the mind is anxious or in a state of stress, the mind becomes just like the shaken bottle. Information is sent to our amygdala, our flight, fight, freeze center, as opposed to where it is needed to go. Like the glitter bottle, the mind becomes cloudy and unfocused, information swirls around, and it is much harder for information to get where it needs to go. (Luego, llenamos botellas con brillantina para comprobar el efecto del estrés sobre el cerebro: ¿Cuál es el impacto del estrés, la ansiedad y el miedo en el cerebro? Cuando la mente está en calma, tal como la botella en reposo, la información puede circular por el cerebro con éxito. Si necesitamos guardar o activar  nuestra memoria, podemos acceder al hipocampo con facilidad. Si necesitamos resolver problemas complejos, hacer conexiones o enfocarnos para prestar atención, la información puede pasar a la corteza prefrontal, donde ocurre el aprendizaje. Por el contrario, cuando la mente está en un estado de ansiedad o estrés, se compara con la botella agitada. La información pasa a la amígdala, el centro de reacciones rápidas -- para escapar, luchar o quedarse quieto -- y no al lugar donde debiera ir. Al igual que la botella de brillantina agitada, la mente se nubla y no logra enfocarse; la información da vueltas sin llegar a destino.)



Finally, we learned how "brain breaks" help us to stimulate, activate and energize our brains, so that then we can clear our minds and focus on activities more successfully. Finalmente, aprendimos cómo los "recreos mentales" pueden ayudarnos a estimular, activar y energizar nuestros cerebros, para que podamos aclarar la mente y enfocarnos con éxito.)

This is the video we danced to! (¡Este es el video con el que bailamos!)